Artikel 1. Definities
- Solar City B.V. is een BV die zich ten doel stelt
Het verkopen van Zonnepanelen en aanverwante producten.
- In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Klant'
verstaan: de natuurlijke of rechtspersoon, al dan niet handelend ten
uitvoering van zijn beroep of bedrijf, die gebruikmaakt van de Diensten
van Solar City B.V..
- In deze Algemene voorwaarden wordt onder 'Overeenkomst'
verstaan: de rechtsbetrekking tussen Solar City B.V. en Klant, een en
ander in meest ruime zin.
- In deze Algemene voorwaarden wordt onder
'Diensten' verstaan: alle door Solar City B.V. en/of door haar
ingeschakelde derden aan Klant geleverde producten en diensten, alsmede
alle andere door Solar City B.V. ten behoeve van Klant verrichte
werkzaamheden, van welke aard ook, verricht in het kader van een opdracht,
waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van
Klant worden verricht.
- In deze Algemene voorwaarden wordt onder
'Website' verstaan: de Website www.zelfjezonnepanelenplaatsen.nl.
Artikel 2. Toepasselijkheid van de Algemene voorwaarden
- De Algemene voorwaarden zijn van toepassing op
alle tussen Klant en Solar City B.V. gesloten Overeenkomsten waarbij Solar
City B.V. Diensten aanbiedt of producten levert.
- Afwijkingen van de Algemene voorwaarden zijn
slechts geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk met Solar City B.V.
overeengekomen.
- Toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden
van de Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij
uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
- De Algemene voorwaarden zijn ook van toepassing
op aanvullende of gewijzigde opdrachten van Klant.
Artikel 3. De Overeenkomst
- Alle aanbiedingen op de Website zijn geheel
vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
- De Klant kan contact opnemen met Solar City B.V.
via de Website, e-mail of telefoon voor een van de aangeboden Diensten.
Solar City B.V. zal met Klant overleggen omtrent zijn verwachtingen en kan
daarna een offerte opmaken die per brief of per e-mail verstuurd zal
worden. De Overeenkomst komt pas tot stand door ondertekening van de
offerte of middels een opdrachtbevestiging.
- Klant kan tevens bestellingen doen op de Website.
De Overeenkomst komt dan tot stand middels het plaatsen van een
bestelling.
- Als Solar City B.V. een bevestiging naar Klant
stuurt, is die beslissend voor de inhoud en uitleg van de Overeenkomst,
onder voorbehoud van kennelijke verschrijvingen. Solar City B.V. kan niet
aan zijn aanbod worden gehouden indien Klant redelijkerwijs kan begrijpen
dat het aanbod, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing
of verschrijving bevat.
- Indien Klant aantekeningen maakt of reacties
geeft op de offerte van Solar City B.V. dan maken zij geen deel uit van de
Overeenkomst, tenzij Solar City B.V. deze schriftelijk bevestigt.
- Een opdracht door Klant waaraan geen
schriftelijke offerte vooraf is gegaan, behoeft schriftelijke aanvaarding
door Solar City B.V..
Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst
- Solar City B.V. zal zich inspannen de Diensten
naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed
vakmanschap, alsmede zoveel mogelijk overeenkomstig de schriftelijk
vastgelegde afspraken, uit te voeren.
- Solar City B.V. heeft het recht bepaalde
werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- Bij het inschakelen van derden zal Solar City
B.V. de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en bij de selectie van deze
derden, zoveel als dit in de relatie tot Klant redelijkerwijs mogelijk en
gebruikelijk is, met Klant overleggen. De kosten van het inschakelen van
deze derden komen voor rekening van Klant, en zullen door Solar City B.V.
worden doorbelast aan Klant.
- De Klant draagt er zorg voor dat alle gegevens,
waarvan Solar City B.V. aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor
het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Solar City B.V. worden
verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde
gegevens niet tijdig aan Solar City B.V. zijn verstrekt, heeft Solar City
B.V. het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de
uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan
gebruikelijke tarieven aan de Klant in rekening te brengen.
- De Klant draagt er zorg voor dat Solar City B.V.
zijn Diensten tijdig en deugdelijk kan verrichten. Indien Klant zijn
afspraken hieromtrent niet nakomt, is hij gehouden de hieruit
voortvloeiende schade te vergoeden.
- Indien voor de uitvoering van Diensten een
termijn is overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Klant Solar City B.V.
hiervan schriftelijk in gebreke te stellen. Solar City B.V. dient daarbij
een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan
de Overeenkomst.
Artikel 5. Wijziging van de Overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst
blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om
deze te wijzigen of aan te vullen, zullen Solar City B.V. en Klant tijdig
en in onderling overleg tot aanpassing van de Overeenkomst overgaan.
- Indien de Overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder
begrepen een aanvulling, is er sprake van een aanvullende opdracht. Over
deze aanvullende opdracht zal vooraf een aparte afspraak over de
honorering worden gemaakt. Zonder aanvullende offerte gelden de
oorspronkelijke voorwaarden, waarbij de extra Diensten tegen het
gebruikelijke tarief betaald worden.
- Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de
gewijzigde Overeenkomst levert geen wanprestatie van Solar City B.V. op en
is voor de Klant geen grond om de Overeenkomst op te zeggen of te
ontbinden.
- Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten
Overeenkomst tussen Solar City B.V. en Klant zijn pas geldig vanaf het
moment dat deze wijzigingen door middel van een aanvullende of gewijzigde
Overeenkomst zijn aanvaard door beide partijen. Deze wijziging geschiedt
schriftelijk.
Artikel 6. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de Overeenkomst
- Solar City B.V. is bevoegd de nakoming van de
verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien
Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet
tijdig nakomt, dan wel dat Solar City B.V. goede grond heeft te vrezen dat
Klant in die verplichtingen zal tekortschieten, mits Solar City B.V. Klant
door middel van een schriftelijke aanmaning in gebreke heeft gesteld,
waarbij Klant een redelijke termijn voor de nakoming van de verplichtingen
wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
- Voorts is Solar City B.V. bevoegd de Overeenkomst
te ontbinden, onder dezelfde voorwaarden als bedoeld in lid 1 van dit
Artikel, indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat
nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding
van de Overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
- Indien Klant zijn uit de Overeenkomst
voortvloeiende verplichtingen niet nakomt, deze niet-nakoming ontbinding
rechtvaardigt en Klant in verzuim is, dan is Solar City B.V. gerechtigd de
Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden door middel van
een schriftelijke verklaring jegens Klant, waarbij Klant, uit hoofde van
wanprestatie, tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
Artikel 7. Herroepingsrecht en retournering Producten
- Klant heeft het recht om een op afstand gesloten
Overeenkomst binnen 14 (zegge: veertien) dagen kosteloos en zonder opgave
van reden te annuleren (Herroepingsrecht).
- Bij de Overeenkomst met betrekking tot het
leveren van Diensten begint de termijn van het Herroepingsrecht te lopen
op de dag waarop de Overeenkomst wordt gesloten.
- Voor Klant geldt dat de Overeenkomst niet meer
kan worden geannuleerd ingeval Solar City B.V. de Diensten volledig levert
binnen de 14 (zegge: veertien) dagen bedenktijd. Bij het afsluiten van de
Overeenkomst verleent Klant hiervoor toestemming aan Solar City B.V. en
verklaart hij afstand te doen van het Herroepingsrecht.
- Voorts geldt dat Klant het Herroepingsrecht
behoudt indien de levering van de Diensten, op verzoek van Klant,
gedeeltelijk geschiedt binnen de 14 (zegge: veertien) dagen bedenktijd.
Wel is Klant gehouden te betalen voor de reeds geleverde Diensten.
- Bij een Overeenkomst met betrekking tot het
leveren van Producten begint de termijn van het Herroepingsrecht te lopen
voor Klant, of een door Klant aangewezen derde die niet de vervoerder is,
op de dag waarop hij:
- Het Product heeft ontvangen;
- Het laatste Product heeft ontvangen indien Klant
in eenzelfde bestelling meerdere Producten heeft besteld die afzonderlijk
worden geleverd;
- De laatste zending of het laatste onderdeel
heeft ontvangen indien de levering van het Product bestaat uit verschillende
zendingen of onderdelen; of
- Het eerste Product heeft ontvangen bij
Overeenkomsten voor regelmatige levering van Producten gedurende een
bepaalde periode.
- Indien Klant binnen de herroepingstermijn als
bedoeld in lid 1 van dit Artikel gebruikmaakt van het Herroepingsrecht,
zal Solar City B.V. het gehele door Klant betaalde bedrag inclusief
verzendkosten binnen 14 (zegge: veertien) dagen na ontvangst van het
Product volledig terugstorten.
- Na de herroepingstermijn is kosteloze
retournering slechts mogelijk indien Klant kan bewijzen dat bij de
aankomst van de bestelling schade is ontstaan aan het Product die niet
door Klant is veroorzaakt. Hierbij geldt voor Klant een wettelijk
bewijsvermoeden, inhoudende dat wanneer het Product binnen 6 (zegge: zes)
maanden na ontvangst afwijkt van de Overeenkomst, wordt vermoed dat het
Product bij aflevering niet aan de Overeenkomst heeft beantwoord.
- Klant is gedurende de herroepingstermijn als
bedoeld in lid 1 van dit Artikel gehouden zorgvuldig om te gaan met het
ontvangen Product en de verpakking. Klant zal het Product slechts
gebruiken en de verpakking slechts openen voor zover dit nodig is om het
Product te inspecteren. Hierbij geldt het uitgangspunt dat Klant het
Product niet verder mag inspecteren dan in een fysieke winkel zou
gebeuren. Indien Klant besluit het Product te retourneren, en het niet
nodig is de verpakking te verwijderen, vraagt Solar City B.V. dit dan ook
na te laten.
- Klant is slechts aansprakelijk voor
waardevermindering van het Product indien dit het gevolg is van
inspectiehandelingen die verder gaan dan de in lid 8 van dit Artikel
genoemde handelswijze.
- De kosten van retournering zullen door Solar City
B.V. aan Klant worden terugbetaald indien Solar City B.V. de retour
gezonden Producten (volledige bestelling) heeft ontvangen.
- Solar City B.V. is verplicht om bij een op
afstand gesloten Overeenkomst aan Klant een retourformulier te verstrekken
of deze via de Website aan te bieden. Indien Klant de bestelling wenst te
retourneren, kan Klant het retourformulier invullen. Het staat Klant ook
vrij om op een andere ondubbelzinnige wijze aan Solar City B.V. kenbaar te
maken de Overeenkomst op afstand te ontbinden.
- Indien Klant op elektronische wijze het
retourformulier invult of op andere elektronische wijze kenbaar maakt aan
Solar City B.V. om de Overeenkomst op afstand te ontbinden, dan bevestigt
Solar City B.V. onverwijld op een duurzame gegevensdrager de ontvangst
hiervan.
Artikel 8. Annulering
- Annulering van de Overeenkomst na ondertekening
van de offerte is niet mogelijk met uitzondering van lid 2 van dit
artikel.
- Annulering kan niet meer geschieden indien een
mail is verzonden, inhoudende dat het Product verzonden is, waarbij het
tijdstip van ontvangst van dit bericht door Klant als leidend geldt.
Artikel 9. Kosten, honorering en betaling
- Alle genoemde bedragen in de offerte of op de
website zijn in euro's en inclusief BTW, tenzij anders vermeld.
- Solar City B.V. heeft het recht om kennelijk
foutieve verschrijvingen in de prijsopgave te herstellen.
- Betaling geschiedt via iDeal en factuur.
- Voor bestellingen binnen Nederland en België
vraagt Solar City B.V. € afhankelijk grootte zending verzendkosten.
- Alle facturen dienen te worden betaald met
inachtneming van een betalingstermijn van 14 dagen, tenzij een andere
termijn is overeengekomen.
- De Klant heeft de plicht om onjuistheden in de
vermelde of verstrekte betaalgegevens onverwijld aan Solar City B.V. mede
te delen.
- Indien de Klant in gebreke blijft in de tijdige
betaling van een factuur, dan is de Klant van rechtswege in verzuim,
zonder dat daarvoor verdere ingebrekestelling is vereist. De Klant is
alsdan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare
bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot
het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
- Indien Solar City B.V. besluit een vordering
wegens niet-betaling van één of meer niet-betaalde facturen langs
gerechtelijke weg te incasseren, is Klant, naast de verschuldigde hoofdsom
en de in lid 7 van dit artikel genoemde rente, tevens gehouden alle in
redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten te
vergoeden. De vergoeding van gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke
kosten wordt vastgesteld conform de alsdan geldende regelgeving dat ziet
op vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 10. Verzending en bezorging
- Op het moment dat de bestelling door Solar City
B.V. is ontvangen, stuurt Solar City B.V. de Producten met inachtneming
van de levertermijn zo snel mogelijk toe naar het adres dat Klant aan
Solar City B.V. kenbaar heeft gemaakt. De levertermijn van Solar City B.V.
is in beginsel In overleg.
- Indien Solar City B.V. de Producten niet binnen
de overeengekomen levertermijn kan leveren, stelt zij Klant daarvan zo
snel mogelijk in kennis. Solar City B.V. is gerechtigd om in onderling
overleg met Klant een nieuwe leverdatum overeen te komen, mits Klant
hiermee akkoord gaat.
- De Producten zijn voor risico van de koper vanaf
het moment dat de Producten bij Klant door Solar City B.V. of een door hem
aangewezen vervoerder op het opgegeven afleveradres zijn bezorgd.
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, vindt
verzending plaats vanuit Weert.
- Solar City B.V. bepaalt zelf de wijze van
transport en verpakking. Solar City B.V. kan ervoor kiezen om de Producten
via PostNL of een andere postbezorger te laten bezorgen, maar kan ook
kiezen om de Producten persoonlijk te bezorgen.
- Indien de Producten na het verstrijken van de
levertijd voor Klant beschikbaar zijn maar niet door hem worden afgenomen,
worden de Producten te zijner beschikking opgeslagen voor zijn risico en
op zijn kosten, ongeacht de reden van niet-afneming.
- Indien het afgeleverde Product wezenlijk niet
beantwoordt aan de Overeenkomst of ingeval een Product kwijtraakt of
beschadigd wordt ontvangen, dan wordt gezocht naar een passende oplossing
in gezamenlijk overleg. Klant heeft in een dergelijk geval jegens Solar
City B.V. het recht om:
- Aflevering van het ontbrekende onderdeel of
Product te eisen;
- Herstel van het afgeleverde Product te eisen,
mits Solar City B.V. hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
- Vervanging van het Product te eisen, tenzij de
afwijking van de Overeenkomst te gering is om dit te rechtvaardigen, dan
wel het Product na het tijdstip dat Klant redelijkerwijs met ontbinding
van de Overeenkomst rekening moest houden, teniet of achteruit is gegaan
doordat Klant niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud van het
Product heeft gezorgd;
- De Overeenkomst te ontbinden, tenzij de
afwijking van de Overeenkomst gezien haar geringe betekenis ontbinding
niet rechtvaardigt; of
- De prijs te verminderen in evenredigheid met de
mate van afwijking van de Overeenkomst.
- De rechten uit lid 7 onder iv en v van dit
Artikel ontstaan pas indien herstel en vervanging van de afgeleverde
Producten onmogelijk is of van Solar City B.V. niet gevergd kan worden,
dan wel indien Solar City B.V. tekort is geschoten om zijn verplichtingen
tot herstel of vervanging van de afgeleverde Producten binnen een
redelijke termijn na te komen.
- Indien Klant vervanging van het Product eist,
zoals bedoeld in lid 7 onder iii van dit Artikel, en het bestelde Product
niet meer leverbaar is, is Solar City B.V. gerechtigd om aan Klant een
soortgelijk Product van dezelfde of soortgelijke kwaliteit te leveren.
Artikel 11. Overmacht
- Onder overmacht wordt verstaan, alle van buiten
komende oorzaken, buiten wil of toedoen van Solar City B.V., waardoor
tijdige, volledige of juiste nakoming van de Overeenkomst niet meer
mogelijk is.
- Onder overmacht zoals in het vorige lid bedoeld,
wordt mede verstaan, maar is niet beperkt tot: niet-nakoming van een
derde, ziekte van personeel van Solar City B.V. zelf of een derde,
abnormale weersomstandigheden, storingen in water- en energieleveringen,
stakingen, ernstige storingen in de systemen van Solar City B.V., brand,
overstromingen, natuurrampen, rellen, oorlog of anderszins binnenlandse
onrusten.
- In geval van overmacht wordt nakoming van de
Overeenkomst opgeschort zolang de overmacht aanhoudt.
- Indien de overmacht langer dan één maand
aanhoudt, zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst zonder
tussenkomst van de rechter te ontbinden. In een dergelijk geval zal Solar
City B.V. overgaan tot terugbetaling van eventueel betaalde bedragen, met
daarop in mindering gebracht alle kosten die Solar City B.V. heeft gemaakt
met betrekking tot de Overeenkomst.
Artikel 12. Garantie
- Solar City B.V. biedt een garantie voor de door
haar geleverde Producten tegen materiaal- en fabricagefouten. De garantie
houdt in dat Solar City B.V. de fouten naar haar beste vermogen zal
herstellen en indien nodig vervangen. Gebreken dienen schriftelijk bij
Solar City B.V. te worden gemeld.
- De garantie is niet van toepassing indien de
fouten geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, ondeskundig,
onzorgvuldig gebruik, gebruik voor andere dan normale doeleinden of van
buiten komende oorzaken, waaronder begrepen maar niet uitsluitend brand-
of waterschade.
- De garantie is eveneens niet van toepassing
indien de Producten door derden zijn gewijzigd of worden onderhouden.
- De periode van garantie is 12 maanden vanaf het
tijdstip van aflevering, tenzij anders is overeengekomen.
- Indien Solar City B.V. herstelwerkzaamheden
uitvoert die buiten het in dit artikel genoemde kader vallen, worden deze
in rekening gebracht aan Klant.
- Het in de algemene voorwaarden bepaalde ter zake
van garantie, laat onverlet de garantieaanspraken van Klant uit hoofde van
de wet.
Artikel 13. Reclames
- Klant is gehouden het geleverde Product op het
moment van aflevering, althans binnen een zo kort mogelijke termijn, te
inspecteren of te doen inspecteren. Daarbij behoort Klant te onderzoeken
of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemmen met hetgeen in
de Overeenkomst is bepaald.
- Fouten of onjuistheden die bij een eerste
inspectie geconstateerd kunnen worden, in acht nemende de eisen van
redelijkheid en billijkheid, dienen binnen veertien (14) werkdagen na
ontvangst van de Producten schriftelijk aan Solar City B.V. te worden
gemeld, met overhandiging van het aankoopbewijs, tenzij dit onmogelijk dan
wel onredelijk bezwarend is.
- Overige klachten, waaronder begrepen klachten die
niet bij een eerste inspectie geconstateerd konden worden, dienen
uiterlijk binnen één (1) maand schriftelijk te worden gemeld bij Solar
City B.V. overeenkomstig het bepaalde in lid 2 van dit artikel.
Artikel 14. Vertrouwelijkheid van gegevens
- Elk der partijen garandeert dat alle van de
andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat
deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die
vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel
waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als
vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn
aangeduid. Solar City B.V. kan hieraan niet worden gehouden indien de
verstrekking van gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een
rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor correcte
uitvoering van de overeenkomst.
- Solar City B.V. draagt er zorg voor dat alle
verwerkingen van persoonsgegevens van Klant conform de Algemene
Verordening Gegevensbescherming zijn. Dit houdt onder andere in dat Solar
City B.V. enkel persoonsgegevens verzameld op grond van een van de
toegestane rechtsgronden en dat Klant te allen tijde een verzoek kan
indienen bij Solar City B.V. tot verwijdering van zijn persoonsgegevens.
Artikel 15. Intellectueel eigendom
- Solar City B.V. behoudt zich de rechten en
bevoegdheden toe die hem toekomen op grond van de Auteurswet.
- Solar City B.V. van gegevens. Klant zal Solar
City B.V. vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de bewering dat
zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of
incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
Artikel 16. Klachtenregeling
- Indien Klant een klacht heeft dient Klant dit
schriftelijk te zenden aan . De klacht wordt, indien redelijkerwijs
mogelijk, 5 (zegge: vijf) werkdagen na ontvangst van de klacht door Solar
City B.V. in behandeling genomen, waarna Klant zo snel mogelijk een inhoudelijke
reactie ontvangt.
- Klant heeft ook de mogelijkheid om een klacht
voor te leggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform,
te vinden op de website http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Artikel 17. Identiteit van Solar City B.V.
- Solar City B.V. is bij de KvK geregistreerd onder
nummer 84974362 en draagt btw-identificatienummer . Solar City B.V. is
gevestigd aan Risseweg 3 D Hal 6 (6004RM) te Weert.
- Solar City B.V. is per e-mail te bereiken via
info@zelfjezonnepanelenplaatsen.nl of middels de Website
www.zelfjezonnepanelenplaatsen.nl en telefonisch op 085 020 2737.
Artikel 18. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op de rechtsverhouding tussen Solar City B.V. en
haar Klant is Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen die tussen Solar City B.V. en
Klant mochten ontstaan, worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in het
arrondissement waar Klant zijn of haar woonplaats heeft.